گام بلند دایی به سوی سکوی افتخار

بازی عصر امروز صبا با گسترش فولاد در تبریز می‌تواند شروع حمله صبایی‌ها به یک سوم پایانی فصل تلقی شود.
روزنامه ایران ورزشی: بازی عصر امروز صبا با گسترش فولاد در تبریز می‌تواند شروع حمله صبایی‌ها به یک سوم پایانی فصل تلقی شود. در دل هفته هجدهم لیگ برتر در حالی که استقلال خوزستان با شکست در دربی این استان (مقابل فولاد) سایر تیم‌های بالای جدولی را خوشحال کرده، صبا به گونه‌ای محکوم به فتح دیدار امروز است زیرا ۶ امتیاز از استقلال تهران و ۵ پوئن از استقلال خوزستان کمتر دارد و اگر اجازه بیشتر شدن این فاصله و حتی حفظ آن را بدهد، رسیدنش به قهرمانی و سهمیه آسیایی بسیار سخت‌تر خواهد شد.

بیداری و خاموشی

خوردن فقط ۱۳ گل نشان می‌دهد تیم علی دایی در کار دفاعی در لیگ پانزدهم موفق بوده اما اکتفا به ۱۸ گل زده خبر از عدم پویایی و خاموشی نسبی مهاجمان این تیم می‌دهد. جلال‌الدین علی‌محمدی که بهترین گلزن این تیم در این فصل جلوه کرده، در روزهای اخیر با مشکل مصدومیت دست به گریبان بوده و با اینکه مسابقات اخیر جام شهدا فقط با شرکت ۴ تیم برگزار شد اما سرحال بودن و قهرمانی مردان دایی نشان داد که این تیم آنقدرها هم به تک مهره‌هایش متکی نیست. این عدم اتکا به حدی است که صبا به میل خود هاشم بیک‌زاده را جواب کرد و در فینال جام شهدا نیز بدون علی محمدی، «پرسپولیس احیا شده» را برد.

گل‌های دلاورانه

در هر دو بازی صبا در این جام می‌شد تیمی را نظاره کرد که انگیزه دارد و می‌جنگد و اصل بازی گروهی را می‌شناسد و رعایت اصول تاکتیکی برایش مهم است. دو گلی که امیرحسین صادقی به سایپا زد تا عقب‌ماندگی یک-صفر صبا برابر این رقیب را به برد ۲-یک تبدیل کند، دلاورانه و تماشایی بود و بخصوص ضربه سر این بازیکن ۳۴ ساله روی گل دوم یادآور گل‌هایی بود که خود دایی در ایام جوانی‌اش می‌زد و تک گل محمد قاضی در بازی نهایی بیش از آن که تسویه حساب مهاجم اسبق سرخابی‌ها با یکی از آنها به حساب آید، هوشیاری و سرعت واکنش صبا را روی یک اشتباه سرخ‌ها (پاس رو به عقب محسن مسلمان) به نمایش نهاد و نشان داد ذهن‌ها در صبا بیدار و چشم‌ها باز است و بدن‌ها نیز در این سرمای جانکاه زمستانی آنقدرها ضعیف نیست که توان ۹۰ دقیقه دویدن را روی زمین‌های خشک و سفت نداشته باشد.

تضمینی در کار نیست

آیا همه اینها و حضور شایسته حامد لک، مسعود حق‌جو، محمدامین آرام‌طبع، فرشید باقری، ابوالفضل ابراهیمی، کریم اسلامی و فیلیپه ماچادو در ترکیب صبا به این معنا است که این تیم می‌تواند به طور جدی به قهرمانی بیندیشد یا لااقل سوم شود و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد؟ در پاسخ باید گفت که اینها حتی تضمینی بر فتح دیدار امروز در تبریز هم نیست اما نویددهنده شروعی خوب و معقول برای ادامه لیگ و یک سنگ بنای محکم است.

صبا با این سلاح‌ها و طرز نگرش شاید در رتبه فعلی‌اش (هشتم) باقی بماند و یک پله هم بالاتر نرود ولی شاید با نزدیک‌تر شدن به مربع استقلال تهران، استقلال خوزستان، ذوب‌آهن و سایپا در بالای جدول و ایستادن بر سکوی افتخار یکی از وقایع مهم فصل جاری
را بیافریند.

چیزی همچون قهرمانی

سهمیه گرفتن نیز برای این تیم یک پیروزی بزرگ است زیرا وقتی دایی فقط ۱۰ روز مانده به شروع فصل سکاندار صبا شد هیچ کس فکر نمی‌کرد این تیم اینقدر محکم و کم اشتباه در لیگ پانزدهم ظاهر شود و حتی جذب سریع صادقی و بیک‌زاده و قاضی هم به رغم پیشینه و نام‌های مطرح‌شان این گمانه‌زنی را تغییر نداد. امروز که صبا به قهرمانی هم فکر می‌کند حتی اگر یک فکر خام و خیال‌پروری صرف باشد، به خودی خود یک پیروزی بزرگ برای تیمی است که اصلا برای قهرمانی بسته نشده است و وجود دایی و دکترین ویژه او و سختکوشی‌های فراتر از معمول آن را در این جایگاه نشانده است.

نوشته گام بلند دایی به سوی سکوی افتخار اولین بار در خبرداغ پدیدار شد.

خبر جدید